Diesel a benzyna – co nieco o ekologii

W dzisiejszych czasach, coraz więcej uwagi poświęcamy takim kwestiom jak ekologia, oszczędność, zgodność technologii z naturą oraz życie z nią w harmonii. Niepodważalnie, bardzo istotnym elementem, który ma wpływ na to, jak będzie wyglądała nasza współpraca z naturą ma polityka energetyczna państw oraz nasza świadomość w tym aspekcie.

Z racji powyższych kwestii, istotną rzeczą jest nasze podejście oraz wiedza na temat tego, jakie paliwa są nisko-emisyjne, tanie i korzystne w największym stopniu dla środowiska oraz naszego portfela. Wiadomą rzeczą jest, że przy wspomnianych kwestiach, kluczową rolę w tak zwanej: „niskiej emisji”, czyli tym co wydzielamy do atmosfery jako pojedynczy użytkownicy, zależy głównie od posiadanych przez nas systemów centralnego ogrzewania w domu oraz rodzaju silników w samochodach. To tym drugim w bieżącym artykule przyjrzymy się bliżej.

Diesel czy benzyna?

Zatem jaki silnik wybrać? Ciężko znaleźć jednoznaczną odpowiedź na postawione pytanie w aspekcie tego czy to silnik diesla albo silnik benzynowy jest lepszym wyborem. Można brać pod uwagę wiele parametrów i ostateczny rozrachunek zależy od tego, która kwestia odnośnie silnika samochodowego jest dla nas najważniejsza. Przyjrzyjmy się więc bliżej różnicom pomiędzy wspomnianymi rodzajami silnika.

Pierwszym parametrem, który różnicuje silnik diesla i benzynowy jest oczywiście rodzaj spalanego paliwa. W przypadku silników diesla mamy do czynienia z olejem napędowym, a w przypadku silników benzynowych z benzyną bezołowiową. Zróżnicowanie powyższych rodzajów silnika pod kątem spalanej jednostki energetycznej, wpływa znacznie na różnice konstrukcyjne w budowie silnika. O co dokładnie chodzi? Odpowiedź na to pytanie kryje się w parametrze zwanym wartością opałową paliwa (nie mylić z ciepłem spalania, bo to dwa różne parametry). W skrócie, wartość opałowa to ilość energii, jaką jesteśmy w stanie uzyskać ze spalenia jednostki masy lub objętości paliwa, uwzględniając zachowanie zawartej w paliwie pary wodnej w postaci niewykroplonej (gazowej). Olej napędowy ma większą wartość opałową niż benzyna, a więc można orzec, że jest gęściej „upakowany energetycznie”.

Fundamentalne różnice diesel czy benzyna?

Powyższa różnica jest tą najbardziej fundamentalną. Można oczywiście rozgraniczać wiele innych kwestii, które różnicują benzyniaka i diesla, jak poziom wydzielanego hałasu, ilość emisji dwutlenku węgla, siarki oraz innych rodzajów zanieczyszczeń. Kolejnym aspektem jest waga samochodów stworzonych pod spalanie oleju napędowego oraz benzyny. Istnieje powszechnie znany fakt, że to silniki diesla odznaczają się o wiele większą masą aniżeli jego benzynowe odpowiedniki. Zjawisko to wynika z faktu, że do spalania ON potrzebne są zupełnie inne warunki powietrzne aniżeli w przypadku benzyny. Przedstawienie wszystkich różnic, jakie są w obu silnikach, to temat na cały elaborat. Ważnym jednak jest, aby poznać te różnice, znać swoje preferencje odnośnie różnych aspektów poszczególnych silników, i na podstawie nich, dokonać wyboru pomiędzy benzyną, a dieslem (co wcale nie jest takie proste).

Autorem artykułu jest BTH FAST dystrybutor silników Deutz https://www.bthfast.pl

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress
Secured By miniOrange